Przejdź do treści
Wczytuję...
Start / Artykuły / Laptop nie widzi drukarki - Przyczyny i rozwiązanie problemu /
Laptop nie widzi drukarki

Sytuacja, w której komputer nie widzi drukarki, jest dość powszechna. Jej przyczyn może być wiele: nieaktualne sterowniki, przerwa w dostawie prądu, złośliwe oprogramowanie i wiele innych. Sprawdzasz wszystkie możliwości, kable, wtyczki i laptop dalej nie chce połączyć z drukarką? Nie denerwuj się, nasz serwis przychodzi z pomocą. Drukarka w dzisiejszych czasach jest już niemalże w każdym domu i korzystamy z niej w najróżniejszych momentach. Niezależnie od tego czy musimy wydrukować pracę zaliczeniową, czy wycenę dla klienta sytuacje, w których coś nie działa poprawnie, wytrącają nas z równowagi. Zazwyczaj wystarczy wyjąć wtyczkę i zresetować drukarkę i wszystko powinno wrócić do normy. W sytuacjach, gdzie podstawowe czynności zawiodły, jesteśmy do Państwa usług.

Przyczyny niewykrywania drukarki przez laptopa

Kilka możliwych przyczyn, tego, że laptop nie widzi drukarki:

·      nieodpowiednie drivery,

·      uszkodzenie mechaniczne: popsuty zasilacz, port lub kabel,

·      problem z WiFi,

·      nieprawidłowo podłączona drukarka,

·      porty USB nie działają,

Komputer nie widzi drukarki – co zrobić?

Na szczęście istnieje kilka czynności, które możemy samodzielnie podjąć, jeżeli nasz komputer nie łączy się z drukarką. Zaczynając od najprostszych rozwiązań – sprawdźmy, czy kabel zasilający jest podłączony do gniazdka. Pamiętajmy również, aby włączony był przełącznik zasilania drukarki. W następnej kolejności powinniśmy się upewnić, że router jest aktywny (oczywiście w przypadku drukarek bezprzewodowych). Zawsze zaczynajmy sprawdzanie od kabli, ponieważ od prawidłowego podłączenia zależy najwięcej. Prostym wytłumaczeniem może też brak tuszu w drukarce – niby oczywiste, ale może się zdarzyć, że zapomnimy o tym rozwiązaniu. Czasami pomocne okazuje się być przepięcie kabla do innego portu USB w komputerze; wymiana samego kabla USB również może rozwiązać problem. Pamiętajmy, żeby długość kabla USB nie przekraczała 3 metrów.

Co jeszcze możemy zrobić, aby rozwiązać problem?

  • Możemy wyłączyć drukarkę i odłączyć ją od zasilania. Należy odczekać pół minuty, po czym ponownie podłączamy i uruchamiamy drukarkę. 
  • Jeżeli nasz komputer nie widzi drukarki, pomocne może okazać się odinstalowanie, a następnie ponowne zainstalowanie drukarki. Klikamy: „Start”, „Ustawienia”, „Urządzenia”, „Drukarki i skanery”, należy znaleźć naszą drukarkę i wybrać „Usuń urządzenie”. Następnie wykonujemy te same czynności, z tym że na końcu zamiast „Usuń”, klikamy „Dodaj urządzenie”.
  • Być może konieczne będzie zainstalowanie najnowszego sterownika dla danego urządzenia. Takie rozwiązanie sprawdzi się, jeżeli niedawno zaktualizowany został system komputera, a sterowniki drukarki dedykowane były dla starszej wersji systemu. Będzie to również pomocne przy problemach z komputerem (np. wirus lub awaria zasilania), które mogły spowodować uszkodzenia sterowników. Musimy znać nazwę producenta, urządzenia oraz modelu. Wchodzimy na stronę internetową producenta i tam szukamy potrzebnego sterownika – podczas jego pobierania drukarka powinna być odłączona. Po zainstalowaniu sterownika podłączamy drukarkę, a nasz komputer powinien ją już wykryć bez żadnych komplikacji. 
  • Jeżeli część aplikacji sterownika oraz oprogramowania zostały zainstalowane w niekompletny sposób – należy je odinstalować i ponownie uruchomić komputer. Należy również usunąć wszystkie niepotrzebne pliki z folderów na komputerze. Pełną i najnowszą wersję aplikacji sterownika i oprogramowania pobieramy z oficjalnej strony producenta.
  • Można skorzystać z narzędzia do rozwiązywania problemów – znajduje ono, a także rozwiązuje problemy związane z komputerem. 
  • W przypadku drukarek bezprzewodowych powinniśmy upewnić się, że drukarka jest włączona i dostępna. Przyciski na takich drukarkach informują o dostępności komunikacji bezprzewodowej. Warto uruchomić test połączenia bezprzewodowego drukarki – w instrukcji obsługi lub na stronie producenta urządzenia znajdziemy wskazówki jak to zrobić.
  • Jeżeli podłączamy nową drukarkę do komputera, to system powinien automatycznie wykryć, a następnie zainstalować odpowiednie sterowniki. Komunikat o błędzie wyświetli się na ekranie, jeżeli sterowniki będą niedostępne. W takim przypadku pomocne będzie odłączenie kabla USB drukarki od naszego komputera, odczekanie chwili, po czym ponownie podłączyć urządzenie. Teraz możemy ponownie rozpocząć proces instalacji oprogramowania.
  • Koniecznym może okazać się odświeżenie menedżera urządzeń Windows. W takim wypadku przechodzimy do „Menedżera Urządzeń”, klikamy prawym przyciskiem myszy ikonę trójkąta przy każdym ze wpisów, aby odnaleźć drukarkę na każdej z list. Jeżeli nie uda nam się jej znaleźć, powinniśmy odinstalować oraz zainstalować ponownie oprogramowanie. Jeżeli pojawi się ikonka żółtego trójkąta z wykrzyknikiem lub „Nieznane urządzenie” – prawym przyciskiem myszy klikamy w tę informację, po czym wybieramy „Aktualizuj oprogramowanie sterownika”.  W kreatorze „Aktualizuj oprogramowanie sterownika – Nieznane urządzenie” wybieramy „Automatycznie wyszukaj zaktualizowane oprogramowanie sterownika”. Pozostaje już tylko postępować zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie. Przy wszystkich komunikatach z symbolem żółtego trójkąta lub przy etykiecie „Nieznane urządzenie” powtarzamy tę czynność. 
  • Można spróbować wyczyścić i zresetować bufor wydruku. Bufor wydruku to plik, który zarządza procesem drukowania. Na pasku zadań wpisujemy i wybieramy „Usługi”, następnie wybieramy kartę „Standardy”, dwukrotnie klikamy w  „Bufor wydruku”, „Zatrzymaj”, „OK”. W polu wyszukiwania na pasku zadań wpisujemy: %WINDIR%\system32\spool\printers – wybieramy na liście wyników %WINDIR%\system32\spool\PRINTERS, po czym usuwamy wszystkie pliki w folderze. Następnie ponownie wybieramy na pasku „Usługi”, „Standardy”, klikamy dwukrotnie plik „Bufor wydruku”. Wybieramy „Start”, „Automatycznie” w polu „Typ rozruchu” i wybieramy „OK”. 

Jeżeli jesteś przekonany, że podstawową diagnostykę wykonałeś poprawnie, a awaria nie ustąpiła, to zapraszamy do naszego serwisu. Znajdziemy przyczynę problemu i rozwiążemy go w ekspresowym tempie.