Przejdź do treści
Wczytuję...
Start / Artykuły / Brak dźwięku w laptopie - Przyczyny i rozwiązania /

Something with HTML textformat

Dźwięk nie działa w laptopie

Brak dźwięku w laptopie to dość powszechnie występują usterka. Przyczyn awarii może być wiele – od tych najbardziej błahych, które możemy rozwiązać samodzielnie, do tych bardziej skomplikowanych, jak na przykład awaria konstrukcji głośnika w laptopie. W tym drugim przypadku konieczna będzie wizyta w serwisie. Jednak w pierwszej kolejności warto wdrożyć kilka strategii, które mogą rozwiązać problem. O jakich czynnościach mowa? W tym artykule przedstawiamy najważniejsze z nich.

Brak dźwięku w laptopie – proste rozwiązania

Jeżeli w naszym komputerze wystąpił problem z dźwiękiem – w pierwszej kolejności upewnijmy się, że nie doszło do niedopatrzenia z naszej strony. Sprawdźmy również, gdzie dokładnie leży przyczyna. Czy podczas odtwarzania filmu/ muzyki dźwięk nie wydobywa się tylko ze słuchawek? Jeżeli dźwięk nie wydobywa się z wbudowanych głośników, można również podłączyć do laptopa głośniki zewnętrzne. Jeżeli inny zestaw głośnikowy działa – być może mamy do czynienia z awarią głośnika laptopa. 

Często jednak okazuje się, że nie doszło do żadnej poważnej awarii, a brak dźwięku to efekt:

  • odłączonego kabla, nieprawidłowego podłączenia, wyboru nieodpowiedniego gniazda – należy upewnić się, że wszystko jest prawidłowo podłączone,
  • przypadkowego wyłączenia/ wyciszenia dźwięku,
  • uszkodzonego kabla,
  • należy również upewnić się, że urządzenia odpowiadające za dźwięk są włączone: przechodzimy do „Panelu sterowania”, a następnie „Dźwięk”. Wyświetli się lista z urządzeniami – jeżeli żadne z nich nie jest wyłączone, to przechodzimy do kolejnych kroków.

Aktualizacja i sterowniki

Jeżeli dalej nie wiemy, co jest przyczyną problemów z dźwiękiem – sprawdźmy, czy wszystkie aktualizacje systemu Windows zostały zainstalowane. W tym celu wybieramy pozycję „Rozpocznij”, „Ustawienia”, „Aktualizacja i zabezpieczenia”, „Windows Update”, „Sprawdź aktualizacje”. Jeżeli będą one dostępne – instalujemy. Po skończeniu należy uruchomić system ponownie i sprawdzić, czy dźwięk już działa prawidłowo. 

Należy pamiętać o tym, że nieaktualne sterowniki również mogą generować problemy z dźwiękiem. Dlatego w tego typu przypadkach należy je zaktualizować: otwieramy „Menedżera zadań”, rozwijamy „Kontrolery dźwięku, wideo i gier”, prawym przyciskiem myszy klikamy kartę graficzną, lub słuchawki czy głośniki, a następnie „Aktualizuj sterownik”, „Wyszukaj automatycznie zaktualizowane oprogramowanie sterownika”. Postępujemy zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. 

Może zdarzyć się tak, że system nie wykryje nowego sterownika. W takim przypadku należy zainstalować go ze strony producenta, a jeżeli to również nie rozwiąże problemu – należy odinstalować sterownik audio. Ponownie przechodzimy do karty dźwiękowej (bądź innego urządzenia audio), z tym że tym razem po kliknięciu prawym przyciskiem myszy wybieramy „Odinstaluj urządzenie”, zaznaczamy „Usuń oprogramowanie sterownika dla tego urządzenia” oraz „Odinstaluj”. Po skończeniu należy uruchomić ponownie komputer. Po ponownym uruchomieniu na ekranie pojawi się informacja o potrzebie zainstalowania sterownika audio.

Jeżeli problem dalej nie został rozwiązany – należy użyć ogólnego sterownika Windows. Po kliknięciu karty dźwiękową lub sprzętu audio wybieramy: „Aktualizuj sterownik”, „Przeglądaj mój komputer w poszukiwaniu oprogramowania sterownika”, „Pozwól mi wybrać z listy dostępnych sterowników na moim komputerze”. Wybieramy odpowiednie urządzenie, „Dalej” – następnie pozostaje nam postępować według instrukcji, które się nam pokażą. 

Zdarza się, że dźwięk przestaje działać po uruchomieniu usługi Windows Update. W takim przypadku należy przywrócić sterownik audio: „Menedżer urządzeń”, „Kontrolery dźwięku wideo i gier”, klikamy prawym przyciskiem myszy kartę dźwiękową lub urządzenie, „Właściwości”, „Sterownik” oraz „Przywróć sterownik”. Postępujemy zgodnie z instrukcjami. Jeżeli w naszym urządzeniu nadal nie ma dźwięku – możemy spróbować wykonać przywracanie komputera na podstawie punktu przywracania systemu. Inną opcją jest też uruchomienie narzędzia do rozwiązywania problemów z dźwiękiem. Można także wypróbować różne formaty audio („Panel sterowania”, „Sprzęt i dźwięk”, „Dźwięk”, „Odtwarzanie”, klikamy prawym przyciskiem myszy „Urządzenie domyślne”, wybieramy „Właściwości”, przechodzimy do karty „Zaawansowane”, w obszarze „Domyślny format” zmieniamy ustawienie i wybieramy „OK”).

Jeżeli żadna z powyższych czynności nie przywróciła dźwięku – przyczyną najprawdopodobniej jest usterka. Być może konieczna będzie wymiana gniazda słuchawkowego bądź innych elementów – wzmacniacza lub kodeka. W razie awarii fizycznych części komputera powinniśmy udać się do specjalisty – znajdzie on konkretną przyczynę, dzięki czemu szybko uporamy się z problemem.

Jeżeli nie słyszysz dźwięku w słuchawkach lub na głośnikach to przyczyną może być jedna z poniższych usterek:

- usterka mechaniczna gniazda

- awaria wzmacniacza audio

- awaria kodeka audio

- awaria mostka południowego

- awaria lub nieprawidłowe drivery

Nie polecamy wykonywać skomplikowanych napraw serwisowych, gdyż może to tylko pogłębić problem. Zachęcamy do wizyty w naszym serwisie w celu wykonania darmowej diagnozy i naprawy.