Przejdź do treści
Wczytuję...

odkurzacz

Wiemy już, że nasza żarówka, samochód, lodówka czy telefon nie psują się bez powodu zaraz po gwarancji. Mamy powody podejrzewać, że jest to zorganizowana i szeroko rozwinięta technologia postarzania produktu stosowana przez producentów. Ta teoria zakłada, że już na etapie projektowanie przewiduje się element lub rozwiązanie, które spowoduje szybsze zepsucie się produktu lub jego wyjście z mody. Dlaczego wytwórca to robi?

CEL PLANOWANEGO POSTARZANIA PRODUKTÓW

Bezpośrednim celem, jest skrócenie życia danego sprzętu elektronicznego. Jaki jest jednak cel pośredni i z jakimi działaniami konsumenta wiąże się zepsucie urządzenia? Jednym z najbardziej oczywistych powodów, które sprawiają, że dla producenta celowe osłabianie produktu ma sens, jest niespadający popyt. Klient po krótkim, z góry ustalonym czasie decyduje się lub zostaje zmuszony przez awarię do wymiany produktu na nowy. Znacząco skraca to czas, do ponownych zakupów i tym samym zasila strumień pieniędzy wpływający do właścicieli marki.

Weźmy za przykład odkurzacze - sprzęt codziennego użytku obecny w prawie każdym mieszkaniu. Gwarancja na takie urządzenie waha się pomiędzy 1 rokiem, a 5 latami, zależnie od marki. Najczęściej w Polsce występuje jednak gwarancja dwuletnia. Co się dzieje po z góry przyjętych dwóch latach? Odkurzacz po prostu przestaje się włączać, a my jesteśmy zmuszeni do kolejnej wizyty w sklepie i zakupu kompletnie nowego urządzenia, znów – z dwuletnią gwarancją. Dzięki temu, ponownie wracamy do firmy, którą znamy i lubimy, co przekłada się na uzyskanie dodatkowych przychodów ze sprzedaży kolejnych produktów.

ZADOWOLENIE KONSUMENTÓW JAKO CEL DZIAŁAŃ

Innym wysuwanym argumentem stojącym za tym, dlaczego postarzanie produktów ma sens, jest nadążanie za zmieniającymi się trendami. Według niektórych opinii, tak szybka rotacja produktów sprawia, że wzrasta innowacyjność i jakość wyrobów.

Pozwala to również na nadążanie za ciągle zmieniającymi się potrzebami i wymaganiami konsumentów. Zadowala to klientów, którzy znudzeni swoim starym urządzeniem, mają pretekst do zakupu nowego – modniejszego, sprawniejszego, o lepszych parametrach. Według innych opinii takie zmiany jednak nie wnoszą realnej wartości dla klienta i jedynie narażają go na dodatkowe koszty.

Ciężko jest jednoznacznie określić cel takich działań, ponieważ do tej pory żadna firma oficjalnie nie przyznała się do skracania życia swoich produktów i wnioski wyciągane są na podstawie niezależnych badań i domysłów. Najbardziej przemawiającą intencją jest jednak zwiększenie dochodów przedsiębiorstwa, spowodowane regularną wymianą urządzeń na nowe.

Wiktoria

Leave a Comment