Przejdź do treści
Wczytuję...

ubrania

Krótka żywotność sprzętów elektronicznych codziennego użytku stała się faktem. Nikogo nie dziwi zmywarka psująca się po kilku latach bez możliwości ponownej naprawy, czy to, że telefon, który został kupiony zaraz po wypuszczeniu go na rynek, po około dwóch latach staje się zbyt wolny, zacina się i przestaje spełniać odpowiednio swoje funkcje. Jeżeli zagłębimy się w przyczyny takiego zjawiska, natrafimy na pojęcie planowanego postarzania produktu.

PLANOWE POSTARZANIE PRODUKTU – CO TO JEST?

Kiedy dowiadujemy się, że tak krótki czas działania współcześnie produkowanej elektroniki nie jest do końca przypadkowy, powinniśmy dowiedzieć się więcej o zaplanowanym skracaniu życia produktu. Jest to strategia stosowana przez producentów. Jej celem jest takie zaprojektowanie produktu, aby uległ uszkodzeniu, stał się zbyt awaryjny, przestał być funkcjonalny, czy stał się niemodny po z góry określonym czasie. Dodatkowo, koszty naprawy danej części muszą być na tyle wysokie, aby nie była opłacalna jej wymiana

SPOSOBY SKRACANIA ŻYCIA URZĄDZEŃ

Wiemy już, że tak dobrze nam znany scenariusz nie jest dziełem przypadku czy przysłowiowego „pecha”, a zamiast tego jest wynikiem zaawansowanych prac technologicznych. Pozostaje pytanie, w jaki sposób to się dzieje, że psuje się ciężko wymienna część, a awaria następuje niedługo po okresie gwarancyjnym.

KREOWANIE MODY

Pierwszym, i być może najmniej oczywistym, jest postarzanie produktu poprzez kreację nowej potrzeby zakupu. Taka technika jest wykorzystywana w widoczny sposób na przykładzie telefonów komórkowych. Wszechobecna reklama zachęcająca nowymi modelami, bardziej rozwiniętymi i ulepszonymi funkcjami, a także ładniejszym designem ma służyć jako zachęta. Celem jest skłonienie użytkownika do tego, aby stary, w pełni sprawny sprzęt, zamienił na nowy. Ten ma teoretycznie posiadać lepsze specyfikacje, czy bardziej wpasowywać się w obecną modę.

Stopniowe skracanie się czasu użytkowania produktów a także polepszające się warunki życia sprawiają, że coraz więcej osób bezrefleksyjnie decyduje się na nieuzasadniony zakup kolejnych przedmiotów. Pewną opozycją, dla tego typu trendów, stanowią kampanie proekologiczne, zwiększające świadomość konsumentów. Dzięki takim nurtom, część ludzi decyduje się na robienie świadomych zakupów, co oznacza maksymalne wykorzystanie obecnie posiadanych dóbr, zanim zakupi się kolejne. Warto jest kierować się taką polityką, aby zachować w lepszym zdrowiu nasze finanse, a także środowisko naturalne.

Poza branżą telefonów komórkowych, postarzanie produktu poprzez kreację nowych trendów jest bardzo widoczne w branży modowej. Nowe modele ubrań promowane są trzy do czterech razy w ciągu roku, inne na każdy sezon. Powoduje to, że ogromne ilości dobrych strojów, które są wynikiem nieprzemyślanych i nietrafionych zakupów „pod wpływem chwili”, jest wyrzucanych. Taka strategia zapewnia producentowi niesłabnący popyt na jego produkty, występujący w określonych cyklach, na przykład od premiery modelu, do premiery następnego, lub co sezon w przypadku ubrań.

UTRUDNIANIE NAPRAW

Innym przykładem zaplanowanego skracania życia produktów, jest utrudnianie ich naprawy. Niejednokrotnie zdarza się, że sprzęt elektroniczny ulega uszkodzeniu. Wiadomo jednak, że w większości przypadków wystarczyłoby wymienić jeden element, taki jak np. bateria, czy potłuczony ekran w telefonie.

Telefony czy laptopy z wyjmowaną baterią odeszły już jednak w niepamięć. Teraz, aby dokonać jakiejkolwiek wymiany potrzeba sporo specjalistycznej wiedzy albo dużo samozaparcia, aby taką wiedzę zdobyć. Nie mówiąc już o specjalistycznych narzędziach, bez których ciężko będzie wykonać nawet drobną naprawę. Stosowane są konstrukcje, w których wymiana podzespołów jest znacząco utrudniona. Jest to kolejna z technik, która ma sprawiać, że urządzenie będzie krócej przydatne lub jego naprawa będzie niełatwa, nieopłacalna czy nawet niewykonalna.

Coraz ciężej jest również dostać dokumentację techniczną i schematy elektryczne urządzeń z bardziej skomplikowaną budową, takich jak laptopy czy samochody. Wgląd do tego typu dokumentów jest trudno dostępny lub zbyt kosztowny dla przeciętnego użytkownika co sprawia, że dokonanie wymiany możliwe jest jedynie „na intuicję” lub w specjalistycznym, dedykowanym serwisie. Tak zmieniająca się budowa urządzeń pozwala wnioskować, że celowo podejmowane są działania utrudniające naprawę. W powyższym artykule zostały przedstawione dwa z wielu sposobów ukazujące, w jaki sposób producenci skracają żywotność produktu, tym samym nakłaniając konsumentów do kolejnych zakupów.

Wiktoria

Leave a Comment