Przejdź do treści
Wczytuję...

ppp

Technologia gna do przodu. Szukamy nowych źródeł surowców, nowych pomysłów, jak zrobić coś szybciej, lepiej, taniej. Powinno to wiązać się ze spadkiem cen i dłuższą wytrzymałością produktu, a jednak tak nie jest. Produkty AGD, RTV, czy samochody musimy zmieniać dużo częściej, niż 20 lat temu. Dlaczego?

DLACZEGO SPRZĘT SIĘ PSUJE?

Możemy zauważyć, że samochody produkowane 20 lat temu jeżdżą po drogach i ich naprawa możliwa jest w prawie każdym warsztacie. Z drugiej strony, ten, kto kupił nowy samochód wie, że pierwsze poważne problemy, na przykład z elektroniką, zaczynają się nawet przed wygaśnięciem gwarancji i niejednokrotnie później powtarzają, pomimo realizacji drogich napraw. Skoro technologia się rozwija, to dlaczego nasz sprzęt działa coraz gorzej?

Odpowiedzią na to pytanie, jest strategia planowanego postarzania produktu. Producent podejmuje pewne kroki, aby skrócić żywotność produktu, czyli żeby po ustalonym z góry czasie produkt uległ awarii. Realizuje się to poprzez zmianę jakości stosowanych materiałów na gorsze lub wprowadzania pewnych wad konstrukcyjnych, które mają się ujawnić po danym czasie.

CZYM JEST PLANOWE POSTARZANIE PRODUKTU?

Nie jest to przypadek, że zmywarka, laptop, telefon czy inne urządzenie elektroniczne psuje się akurat po dwóch latach, kiedy właśnie mija termin gwarancji. Nie jest to też pech, ani zbieg okoliczności, że awarii ulega element, którego nie da się tanio naprawić, bądź wymienić. Po oddaniu urządzenia do wyceny naprawy okazuje się, że cena eliminacji usterki przewyższa aktualną wartość przedmiotu.

Co wtedy robi konsument? Rezygnuje z naprawy i udaje się do sklepu czy salonu po nowy egzemplarz. Warto mieć świadomość, że taki scenariusz jest wynikiem zaawansowanych prac technologicznych w zakładach producenta. Działania te mają na celu tak zaprojektować produkt, aby uległ uszkodzeniu, stał się zbyt awaryjny, przestał być funkcjonalny, czy stał się niemodny po z góry określonym czasie.

JAKIE SĄ TEGO SKUTKI?

Wynik tego typu działań jest taki, że u konsumenta zostaje sztucznie stworzona potrzeba ponownego zakupu, co prowadzi do powtórnego nabycia danego typu sprzętu. Planowe postarzanie lub inaczej nazywane „zaplanowane skracanie życia produktu” to strategia stosowana przez producentów, która już na etapie projektowanie przewiduje element lub rozwiązanie, które spowoduje szybsze zepsucie się produktu lub jego wyjście z mody. Tak realizowane działania sprawiają, że klienci kupują więcej. Prowadzi to do niespadającego popytu na produkty i co za tym idzie, większych przychodów ze sprzedaży, niż byłoby to możliwe bez zaplanowanego skracania życie produktu.

Wiktoria

Leave a Comment