Przejdź do treści
Wczytuję...
Start / Artykuły / HDMI nie działa w laptopie - Przyczyny i pomoc /

Something with HTML textformat

HDMI nie działa w laptopie

Interfejs HDMI, czyli High-Definition Multimedia Interface wykorzystywany jest do przesyłania sygnału audio oraz video bez straty jakości. Jest to rozwiązanie bardzo wygodne – do transmisji zarówno obrazu, jak i dźwięku wykorzystuje się tylko jeden kabel. To wszystko spowodowało, że obecnie złącze HDMI jest niezwykle popularne i obecne praktycznie w każdym domu. W tym artykule zaproponujemy kilka możliwych przyczyn oraz rozwiązań, jeżeli mamy problem, a złącze HDMI nie działa.

Co zrobić, jeżeli telewizor nie widzi komputera?

Dzięki podłączeniu laptopa do telewizora kablem HDMI można wyświetlać treść z komputera na dużym ekranie – bardzo dużo osób korzysta z takiego udogodnienia. Warto zauważyć, że problem z nawiązaniem połączenia między tymi dwoma urządzeniami zdarza się stosunkowo często. Wiele użytkowników skarży się na brak dźwięku, obrazu lub po prostu na to, że telewizor nie widzi laptopa po podłączeniu kablem HDMI. Wiele z tych problemów można rozwiązać w sposób prosty i samodzielny. Oczywiście nie ma jednego rozwiązania – przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele.  

Oto kilka z nich:

  • Jeżeli chcemy używać dodatkowego monitora w naszym komputerze, być może konieczne będzie skonfigurowanie ustawień monitora. Na przykładzie systemu Windows 10 procedura ta wygląda następująco: zamykamy uruchomione poprzednio programy, wciskamy skrót klawiszowy „Klawisz Windows + P”. Wyświetlą się następujące sposoby wyświetlania: „Tylko ekran komputera”, „Duplikuj”, „Rozszerz”, „Tylko drugi ekran”. Możemy wypróbować, który z tych trybów najbardziej odpowiada naszym potrzebom – jeżeli ustawienie będzie poprawne, to poprzez kabel HDMI zostanie przesłany obraz i dźwięk do naszego telewizora.
  • Czasami, aby naprawić taką usterkę, należy uruchomić ponownie oba urządzenia. Jak to poprawnie wykonać?

1. Odłączamy kabel HDMI z portów.

2. Wyłączamy wszystkie urządzenia i odłączamy kable zasilające.

3. Czekamy kilka minut.

4. Podłączamy kable zasilające.

5. Podłączamy kabel HDMI do naszych urządzeń.

6. Włączamy wszystkie urządzenia.

7. Sprawdzamy, czy problem został rozwiązany – czy można już korzystać z portu HDMI.

  • Być może należy zaktualizować sterowniki. W tym celu otwieramy „Menedżera urządzeń”, znajdujemy opcję „Adaptery” prawym przyciskiem myszy klikamy „Wyświetlacz równoległy” i wybieramy „Aktualizuj sterownik”. Należy chwilę poczekać – jeżeli dostępne będą zaktualizowane sterowniki, to system je automatycznie zainstaluje. Uruchamiamy system ponownie – powinno to rozwiązać problem.
  • Kolejną strategią przy problemach z HDMI jest odinstalowanie oraz ponowne zainstalowanie sterownika. Przechodzimy do „Menedżera urządzeń”, „Adaptery wyświetlania”, „Wyświetlacz równoległy” – klikamy w niego prawym przyciskiem myszy, po czym wybieramy „Odinstaluj sterowniki”. Po wykonaniu tej czynności klikamy „Skanuj w poszukiwaniu zmian sprzętowych” (znajdziemy tę opcję w górnym pasku „Menedżera urządzeń”.  Po wykryciu wyświetlacza podłączonego kablem HDMI, należy zainstalować sterowniki – najlepiej automatycznie.
  • Jeżeli problem dotyczy tylko dźwięku, możemy użyć narzędzia do rozwiązywania problemów: otwieramy „Ustawienia”, przechodzimy do „Aktualizuj i zabezpieczenia”, „Rozwiązywanie problemów”, klikamy „Dodatkowe narzędzia do rozwiązywania problemów”. Następnie musimy uruchomić narzędzie do rozwiązywania problemów z dźwiękiem, a w oknie „Odtwarzanie” wybieramy „Dalej”. Wybieramy odpowiednie wyjście HDMI, „Dalej”, a po zakończeniu procedury powinniśmy ponownie uruchomić komputer.
  • Aktualizacja systemu Windows może również może być sposobem na rozwiązanie problemu. Otwieramy „Ustawienia”, „Sprawdź dostępność aktualizacji”. Po pobraniu przez system Windows najnowszej aktualizacji należy ponownie uruchomić komputer. 
  • Jeżeli występuje problem z odtwarzaniem dźwięku poprzez złącze HDMI, należy: otworzyć „Panel sterowania”, przejść do „Sprzęt i dźwięk”, „Dźwięk”, a następnie do zakładki „Odtwarzanie”. Wybieramy urządzenie wyjściowe HDMI i klikamy „Ustaw jako domyślne”. Po ponownym uruchomieniu komputera sprawdzamy, czy dźwięk jest już odtwarzany. Jeżeli to nie pomoże – prawdopodobnie należy zaktualizować sterownik audio (lub go odinstalować i zainstalować ponownie). Wykonujemy podobne czynności, jak wspomniano wyżej – z tą różnicą, że w „Menedżerze urządzeń” wybieramy „Dźwięk”, „Kontrolery dźwięku, wideo i gier” oraz kartę dźwiękową. 
  • Jeżeli problem z HDMI wystąpił w ostatnim czasie – warto spróbować odinstalować najnowszą aktualizację systemu Windows. 

Jeżeli powyższe czynności nie pomogły, to winy należy szukać w samym sprzęcie. Najlepiej zacząć sprawdzenia kabla HDMI. Czy jest on na pewno dobrze podłączony? Nie jest zbyt luźno dopasowany? Nie ma żadnych fizycznych uszkodzeń? Jeżeli kabel jest uszkodzony, to oczywiście pozostaje wymiana kabla na nowy. Najlepiej używać tych z odpowiednim oznaczeniem, lepszej jakości. Jeżeli problem nadal występuje – spróbujmy podłączyć laptop do innego telewizora bądź telewizor do innego laptopa. Wtedy będziemy mogli stwierdzić, które urządzenie jest winne takiej sytuacji. Być może konieczne jest oczyszczenie jednego z gniazd HDMI sprężonym powietrzem. Mogło dojść do uszkodzenia gniazda – wtedy pozostaje wymiana na nowe

Kilka innych możliwych usterek:

- gniazdo HDMI zostało mechanicznie złamane

- spięcie na zabezpieczeniu przepięciowym gniazda HDMI

- awaria układu graficznego

- awaria mikrokontrolera HDMI

- nieodpowiednie sterowniki.

Serdecznie zapraszamy na profesjonalną diagnozę i naprawę. W naszym serwisie często spotykamy z usterką portu HDMI. Pomożemy Państwu w ekspresowym tempie.